Tips jag fick via IFORM för en gladare vardag:

1. Motionera!

Ju tuffare och mer syrekrävande träning du ägnar dig åt, desto kraftigare blir endorfinruset. All motion ger dig känslan av välmående i kroppen – du måste bara se till att vara igång längre än en halvtimme, för det är först då som effekten kommer.

Vi producerar dessutom mer endorfiner när vi väljer att träna utomhus än inomhus, se därför till att komma ut. Runner’s high är nog den mest välkända känslan av eufori som vi sätter i samband med motion.

(får nog jobba på att ta mig tid för det…)

2. Lyssna på musik

Bra musik skapar endorfiner som får dig att slappna av. Klassisk och instrumental musik är, enligt studier, ofta det bästa valet, men viktigast är att det är musik som du tycker om. Så även tung death metal ger dig ett endorfinrus om det är din favoritmusik.Forskarna har kommit fram till att en halvtimmes lyssnande kan lugna dig lika mycket som en valiumtablett.

(vill någon ge mig en kurs i hur jag använder min fantastiska spotify på ett mer sätt?)

3. Ät stark mat

Starka kryddor får hjärnan att utsöndra endorfiner. Förklaringen beror på snor! Den kraftiga stimuleringen av smaklökarna får hjärnan att tro att munnen lider av en smärtsam sjukdom och därför behöver massor av endorfiner för att dämpa smärtan Chili är en av de kraftigaste endorfinutlösarna, faktiskt så stark att ämnet kapsaicin från chili används som smärtstillande medicin.

(längtar efter att mina pakistanska vänner ska komma tillbaka till Sverige)

4. Gå ut i solen

Solstrålar på bar hud känns härligt och en del av förklaringen är att även en mild irritation och påverkan på skinnet sätter igång endorfintillverkningen efter en halvtimme. Ju mer sol, desto fler endorfiner frigörs i det centrala nervsystemet. Var dock uppmärksam på att solstrålar kan ge rynkor och cancer, så skydda dig med solkräm.

(tur att min lunchdate var sen idag så att jag fick stå ute i solen!)

5. Slappna av med akupunktur

När akupunkturnålen sticks in i huden ökar mängden av endorfin i ryggmärgen. Akupunktur-endorfinerna stänger passagen i ryggmärgen, vilket leder till att man inte känner smärtorna lika mycket.

(ska nog börja använda min spikmatta igen!)

6. Skratta mer

Skratt och ett humoristiskt sinne minskar stress och fungerar förlösande om du känner dig spänd – inte bara psykiskt utan även fysiskt. Ofta hittar man efter ett gott skratt den ork eller den tanke som behövs för att ta sig ur en låst situation. Medan du skrattar aktiveras många av kroppens muskler och skrattmotionen får hjärnan att frigöra endorfin och andra humör- och må bra-ämnen som serotonin och dopamin.

(tur att man har barn! har hört att man skrattar minst 10 gr så ofta med barn omkring sig, så låna några om du inte har!)

7. Fäll en tår

Ibland är det inte så långt mellan skratt och gråt. När du gråter av glädje, flyter endorfinerna ut i hjärnan i takt med att tårarna ger dig en lyckokänsla. Samma mekanism sätter in när du gråter av smärta men då är funktionen att döva det mesta av smärtan.

(snart dags för bröllop!)

8. Ha bra sex

Det är kanske inte förvånande att bra sex och häftiga orgasmer utlöser en hel våg av må bra-ämnen i hjärnan, däribland endorfiner. Ett annat viktigt ämne i denna situation är hormonet oxytocin från hypofysen, som får dig att känna dig nära en annan person.

(nice!)

9. Ät god, mörk choklad

En bit högkvalitativ choklad kan ge ett kortvarigt lyckorus i hjärnan. Välj mörk choklad så sänker du samtidigt blodtrycket.

(denna punkt är jag superbra på!)

10. Överskrid dina gränser

Att överskrida sina gränser, som exempelvis genom en fallskärmshoppning, en examen eller ditt första maratonlopp, uppfattas av hjärnan som ett potentiellt hot som kräver endorfiner. Din vinst är ruset. Efterhand som kroppen vänjer sig vid de nya utmaningarna, krävs det tuffare utmaningar för att utlösa samma kroppsliga glädje igen.

(hm bra tips någon? utan att ruinera mig?)

11. Lär dig att meditera

Meditation ändrar hjärnan från att vara inställd på stress till att bli mer avslappnad och positiv. Även här spelar endorfinerna in. Samtidigt minskar mängden stresshormoner från binjurarna och hypofysen. Tillsammans får det kroppen att slappna av och falla i ro.

Du mediterar ofta utan att tänka på det, som när du tittar in i en brasa eller ser ut över havet, medan tankarna vandrar iväg. Samma sak sker när man lyssnar på lugn musik eller fördjupar sig i en spännande roman.

(här är nog min absoluta svaghet. minns fortfarande i panik när min mormor tyckte att vi skulle sitta och bara njuta av vacker musik… jag ahr sjukdominsikt och ber verkligen om hjälp!)

12. Få en god nattsömn

Att sova tungt och gott gör att du vaknar lyckligare. Produktionen av endorfin och melatonin stiger när vi sover.

(vi återkommer till denna punkt när barnen lärt sig sova i sin egen säng hela natten…)

Från I FORM nr 3, 2009 • Av Jerk W. Langer • Datum: 27.9.2010

One thought on “Tips jag fick via IFORM för en gladare vardag:

  1. I love the powerful message this sends Pam. You – a raging extrovert, working on a project relating to introverts. The message role models something really powerful. We are all better and all benefit when we embrace our differences and stand shoulder to shoulder with each other, in support of each other and to understand each other.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>